Niet operatieve behandeling van heupslijtage

Uw orthopedisch chirurg zal uw specifieke klachten met u bespreken en een behandeling aanbevelen die voor u op dat moment het beste resultaat zal geven. Zo zijn er maatregelen als fysiotherapie, afvallen, minder intensieve activiteiten bij het werk of in de sport, het gebruik van een wandelstok en pijnstillende medicijnen die uw klachten van artrose kunnen beperken.

Medicijnen en voedingssupplementen

Voor artrose van de heup kunnen verschillende pijnstillers en andere middelen gebruikt worden. Omdat iedere patiënt verschillend is en niet iedereen hetzelfde reageert op medicijnen, zal de orthopedisch chirurg deze specifiek per patiënt voorschrijven.

Ontstekingsremmende medicijnen (NSAID's)

Voorbeelden zijn diclofenac, naprosyne, ibuprofen, movicox. Maar er zijn nog vele anderen namen van ontstekingsremmende medicijnen. Al deze medicijnen kunnen de pijn en de zwelling van het gewricht verminderen.
Ook bij artrose en gewrichtsontstekingen door rheumatoïde artritis zijn deze medicijnen effectief. Speciale medische behandelingen voor reumatoïde artritis worden echter meestal door de reumatoloog ingesteld.

Glucosaminesulfaat en chondroïtinesulfaat

Ook zijn er voedingssupplementen (eiwitten) zoals glucosaminesulfaat (standaarddosering 1500 mg per dag), vaak gecombineerd met chondroïtinesulfaat (standaarddosering 500 mg per dag) die volgens studies een zekere mate van herstel van het artrotische kraakbeen zouden kunnen bewerkstelligen, met name in de beginfase. Na 3 maanden moet u hiermee verbetering merken, anders is voortzetten niet zinvol.

Injecties

Corticosteroïden injectie

Corticosteroïden zijn bijnierschorshormonen die gebruikt kunnen worden als krachtige ontstekingsremmers. Door middel van een injectie worden deze in het gewricht gespoten. Ontstekingsresacties bij artrose kunnen hiermee de kop ingedrukt worden.
In beginstadia kan een injectie met corticosteroïden zinvol zijn (zie ook injectie). Zeker bij twijfel over de diagnose (bijvoorbeeld bij combinatieklachten van heup en rug) kan door het (tijdelijk) effect van een injectie beoordeeld worden of de heupslijtage de oorzaak van de klachten is.
Omdat het heupgewricht zich in de lies onder de grote bloedvaten naar het been bevindt, wordt in ons ziekenhuis uit voorzorg de injectie gegeven onder röntgencontrole door een pijnarts of een radioloog, zodat vervelende complicaties voorkomen worden.

Orthopedisch chirurgen zijn steeds op zoek naar nieuwe methoden om artrose van de knie te behandelen. Nu lopende onderzoeken zijn gericht op nieuwe medicatie, kraakbeen-transplantaties en andere middelen om de voortgang van artrose te verminderen.

Laatst bijgewerkt op: 18-04-2024