Triggerfinger

De knappende vinger (tendovaginitis stenosans)

Een triggerfinger, ook wel "snapping finger" of "springende vinger" genoemd, is een aandoening waarbij één van de buigpezen in de handpalm verdikt raakt ten gevolge van een chronische ontsteking. De medische term voor peesschedeontsteking is tendovaginitis, bij een vernauwing heet dit tendovaginitis stenosans. Doordat de plaatselijk verdikte pees in laatstgenoemde vorm bij bewegen niet meer in de aanwezige peeskoker past, ontstaat een hapering van de vinger om geheel te kunnen strekken. De strekpees gaat nu harder werken om de vinger recht te krijgen, en uiteindelijk "schiet" de vinger recht, als bij het overhalen van de trekker van een pistool, doordat de verdikking in de pees langs een bandje van de peeskoker schiet.
Dit komt vaker voor bij patiënten die tevens bekend zijn met reuma of suikerziekte.

Aanvankelijk zijn pijnklachten aanwezig, m.n. als de vinger "blijft hangen". Als dit langere tijd bestaat, wil de vinger niet meer strekken en vergroeit de vinger in buigstand.

Het verhaal van de patiënt is typisch voor deze aandoening. Klinisch is de diagnose goed te stellen. Er is ter plaatse van de buigpees vaak een verdikking te voelen, die gevoelig is bij aanraken en druk.

Als de klachten nog niet lang duren, is het geven van een injectie met ontstekingsremmer (corticosteroiden) in de peesschede soms voldoende om de verdikking in de pees te laten afnemen, zodat deze weer vrij in de peeskoker kan bewegen.
Als dit niet helpt, wordt een operatie voorgesteld.

De operatie kan poliklinisch worden verricht onder plaatselijke verdoving. Hierbij wordt de pees opgezocht en de peeskoker opengelegd, zodat de pees niet meer vast kan lopen.
Sinds januari 2012 wordt deze ingreep in het Alrijne Ziekenhuis niet meer door de vakgroep orthopedie uitgevoerd. Gezien de grote ervaring van handchirurgen met dergelijke operaties, verwijzen wij patiënten met deze aandoening naar een handchirurg.

Trigger thumb

Ook bij de duim komt deze aandoening voor ("knappende duim"). Bij de duim kruist een gevoelszenuwtjes precies over de peeskoker heen. Bij de operatie kan deze beschadigd worden met gevoelsverlies als gevolg. Omdat door het opzwellen van de operatieplaats door de verdovingsprik het zenuwtje niet altijd goed meer is te herkennen, wordt bij de duim ook wel eens onder een andere verdovingstechniek geopereerd. Ook voor deze operatie adviseren wij een handchirurg.