Bijwerkingen

Bij iedere (orthopedische) behandeling kunnen er ongewenste bijwerkingen optreden. Bij medicijngebruik kan dit bestaan uit bijwerkingen zoals beschreven in de bijsluiter. Voorbeelden zijn maag/darmklachten na gebruik van ontstekingsremmende medicatie of bij gebruik van antibiotica. Bij ernstige klachten kunt u informatie opvragen bij de apotheek, contact opnemen met uw huisarts of met de poli orthopedie. Voor informatie over of bijwerkingen van geneesmiddelen kunt u ook terecht op de website www.lareb.nl.
Voor de eventuele bijwerkingen van injecties zie injectie.

Niet iedereen reageert hetzelfde op een medicijn of een injectie. Daardoor kan blijken dat een medicijn voor u niet geschikt is, terwijl dat voor een ander juist een prima middel is. Tevoren is niet te bepalen wie op welk middel het best reageert. Mensen met ziektes (bijv. suikerziekte of hartproblemen) dienen zich bewust te zijn dat medicatie in het algemeen meer bijwerkingen kan geven en de onderliggende ziekte kunnen beïnvloeden. Ook kunnen er problemen optreden bij gelijktijdig nemen van meerdere soorten pillen. Vraag uw apotheek bij aanschaf altijd of nieuwe medicijnen samen met de eigen medicatie gebruikt kunnen worden.

Complicaties

We spreken van een complicatie wanneer een behandeling niet verloopt zoals verwacht. Voorbeelden hiervan zijn infectie, zenuwuitval, bloeding, uitbreken van ingebrachte materialen, luxatie ("uit de kom schieten"), trombose, infarcten, dystrofie, hersenbloeding, overlijden.
Ondanks het feit dat bij een operatie altijd kans bestaat op complicaties is het risico hierop bij orthopedische operaties klein (1 à 2%). Wij doen ons uiterste best complicaties te voorkomen, omdat niemand gebaat is bij dergelijke problemen. Ondanks dat zien we helaas toch wel eens een complicatie.

Wat kunt u er zelf aan doen?

• Volg zo veel mogelijk de gegeven instructie op.
  • Forceer uzelf en het betrokken lichaamsdeel niet en accepteer dat uw lichaam de tijd
    nodig heeft te herstellen.
  • Pijn is een signaal, beweeg zo veel mogelijk op geleide van de pijn.
  • Houdt wonden goed in de gaten. Bij toename van roodheid, bij koorts of wonduitvloed
    verzoeken wij u direct contact met het ziekenhuis op te nemen.

Op kantoortijden neemt u het best contact op met de polikliniek orthopedie te Leiden, Leiderdorp of Alphen a/d Rijn. Buiten kantoortijden kunt u (evt. via de receptie van het ziekenhuis) contact opnemen met een verpleegkundige van de afdeling spoedeisende hulp (Leiderdorp).