Artroscopie (kijkoperatie) van de elleboog

Net als in andere gewrichten kan ook in de elleboog tijdens een kijkoperatie met een kleine camera in het gewricht worden gekeken. Dit heeft als voordeel dat via kleine openingen gewerkt wordt, waardoor het risico’s op complicaties (zoals infectie en verstijving) veel kleiner is dan bij een open ingreep. Helaas is de kijkoperatie niet voor alle elleboogskwalen een oplossing.

Redenen voor een kijkoperatie in de elleboog

• Losse stukjes in het gewricht (gewrichtsmuizen)
  • Klachten bij artrose
  • Klachten bij reumatoïde artritis
  • Osteochondritis, ziekte van Panner of andere kraakbeenbeschadiging
  • Littekenweefsel in het gewricht
  • Functiebeperking

De meest voorkomende klachten waarvoor een kijkoperatie wordt verricht, zijn het op slot gaan van de elleboog wanneer door een losse stukje het gewricht blokkeert en klachten bij vocht in het gewricht (artritis of artrose). Niet alles kan met een (kijk)operatie worden opgelost. Alleen een juiste diagnose en de bijpassende juiste behandeling kunnen een goed resultaat geven.

Losse stukjes (gewrichtsmuizen) in de elleboog    Ontstekingsbeeld in de elleboog (synovitis)
 Losse stukjes (gewrichtsmuizen) in de elleboog    Ontstekingsbeeld in de elleboog (synovitis)

De opname in het ziekenhuis en de nabehandeling

Artroscopie van de elleboog wordt in dagbehandeling uitgevoerd. Na de operatie heeft de elleboog gedurende 24 uur een drukverband. Daarna is het verstandig snel te gaan oefenen, met name om verstijving te voorkomen. Dagelijkse bezigheden en voorzichtig  gebruik van de arm zijn toegestaan.
De wondjes worden ieder met een hechting gesloten. Deze worden na 2 weken verwijderd.

De techniek van de kijkoperatie van de elleboog

Artroscopie (kijkoperatie) van de elleboog

De elleboog heeft twee compartimenten die met elkaar verbonden zijn.
Om zowel in de voorzijde als in de achterzijde van het gewricht te kijken zijn er twee openingen nodig per zijde. In totaal dus vier kleine sneetjes van ongeveer 1 centimeter.
De operatie geschiedt onder narcose in buikligging of zijligging onder zogenaamde bloedleegte en meestal onder narcose.

Het resultaat van de behandeling

Het resultaat is afhankelijk van de diagnose en de mogelijkheid om het probleem op te lossen. Bij gewrichtsmuizen is de klacht meestal direct verdwenen en is de elleboog na twee weken weer belastbaar. Bij artrose of artritis verbeteren de klachten vaak, maar kan het herstel langer duren en niet compleet zijn. Bij behandeling van een bewegingsbeperking wordt vaak een terugval gezien. Een geringe terugval is meestal geen probleem aangezien met een lichte bewegingsbeperking van de elleboog goed te leven valt.

Risico’s / complicaties

Ondanks dat er bij een kijkoperatie van de elleboog veel beschadigd kan worden, leert de ervaring dat de risico’s bij een zorgvuldig uitgevoerde operatie juist erg klein is. Uiteraard neemt de kans op risico’s toe met de uitgebreidheid van de operatie.
Hieronder staat een overzicht van mogelijke risico's:

Algemene risico’s

• Wondgenezingsstoornissen en nabloedingen
  • Risico's van de verdoving zoals hoofdpijn en misselijkheid
  • Trombose

Specifieke risico's