radiaal tunnel syndroom anatomie

Wat is het radiaal tunnel syndroom?

Bij het radiaal tunnel syndroom is er een beklemming van een zenuwtak van de nervus radialis. De nervus radialis is een zenuw die via de achterkant van de bovenarm naar de boven-buitenzijde van de onderarm verloopt en vertakkingen naar de verschillende spieren heeft. Bij het RTS is er een inklemming van een zenuwtak tussen of onder de spieren van de boven-buitenkant van de onderarm.
Het aanspannen van de strekspieren (bijv. een stevige vuist maken) en pro- en supineren (de onderarm draaien) kunnen de klachten provoceren.
Deze aandoening wordt ook wel posterior interosseous nerve syndroom (PIN) genoemd.

Oorzaak en symptomen van het radiaal tunnel syndroom?

Radiaal tunnel syndroom symptomen

Plaatje boven:
         De pijn kan meer geconcentreerd
zijn in de
         strek
spieren (donkerrood), of in een
         uitgebreider gebied (lichtrood). De pijn kan
         variëren en verschuiven in
dit gebied.

Bij een tenniselleboog is de pijn hoofdzakelijk

bij de knokkel aanwezig (zwarte asterix).

De oorzaak is meestal het veelvuldig en krachtig gebruik van de onderarm, zoals herhaaldelijk krachtig aanspannen van de spieren en veel roteren van de onderarm. Door bijvoorbeeld handvaardig werk (timmerman, kapper), maar ook door lang gebruik van een muis en toetsenbord kunnen de klachten opgewekt worden. Door zwelling rond de zenuw en overmatige spanning van de spieren (hypertonie) wordt de klacht steeds erger.
Een andere oorzaak kan zijn het ontstaan van zwelling na een trauma, zoals bijv. het stoten van de strekspieren van de onderarm.
De klachten bestaan uit pijn aan de buiten-/bovenzijde van de onderarm, die kan uitstralen naar de bovenarm en naar de knobbel aan de buitenzijde (laterale epicondyl) waardoor de klacht lijkt op een tenniselleboog. Verder kan er krachtverlies ervaren worden.
Omdat deze zenuwtak met name een motorische zenuw is, zijn er meestal geen tintelingen en is er geen doof gevoel.

De diagnose is eigenlijk alleen te stellen op het lichamelijk onderzoek. Een röntgenfoto kan alleen inwendige druk vanuit afwijkingen in het bot uitsluiten. Soms is er één plek in de strekspier waar het centrum van de pijn is (men kan die plek vaak zelf aanwijzen). Drukken daarop geeft (forse) pijn. Aanspannen van de strekspieren tegen weerstand is ook pijnlijk,  net als het maken van een krachtige vuist of het roteren naar buiten (supinatie) tegen weerstand.

Herkennen van de oorzaak en vermijden van de overbelasting is zeer belangrijk. Met (relatieve) rust, massage, rekken, fysiotherapie of ergotherapie verdwijnen de klachten in de regel vanzelf weer. Helaas kan dat lang duren (> half jaar).
Een lokale injectie kan misschien verbetering brengen. Wij zijn echter terughouden met injecties in/rond een spier. Operatief vrijleggen van de zenuw heeft gezien het beperkte succes (slechts 60-70%) geen voorkeur.