Ontstekingsremmende injectie

Bij diverse aandoeningen van het steun- en bewegingsapparaat kan het geven van een ontstekingsremmende injectie met corticosteroïden zinvol zijn. Niet alle kwalen reageren hier echter goed op. Soms is het zelfs juist verstandig hiervan af te zien. Op het spreekuur zal dit indien nodig ter sprake komen. Het geven van zo'n injectie is over het algemeen niet schadelijk. Wel kan een gewricht of slijmbeurs in de eerste dagen reageren met een toename van de pijn. Deze klachten verbeteren zodra het geneesmiddel ingewerkt is.

Veelvuldig toedienen van injecties met corticosteroïden in één structuur kan cumulatie (opeenstapeling) van bijwerkingen met eventuele weefselschade geven.

Voorafgaand aan een protheseoperatie moet een injectie in het gewricht vermeden worden. Onderzoek toont aan dat het risico op infectie groter is wanneer er binnen 3 maanden voor de operatie een injectie is gegeven.

Mocht u meer informatie willen over de injectie, dan kunt u het informatieformulier via de link hieronder ophalen.