Schouder

Schouderklachten kunnen erg invaliderend zijn door de vaak hevige pijn en het onvermogen te kunnen bewegen. Meestal is er nachtelijk pijn en pijn bij heffen van de arm. Vaak is er uitstraling naar de nek, de bovenarm of de hand en zijn er tintelingen in de hand. Soms lijken deze klachten op symptomen die door nekproblemen opgewekt kunnen worden.

De pijn veroorzaakt door schouderproblemen wordt door patiënten vaak op eenandere plaats ervaren (bijvoorbeeld in nek of bovenarm), dan waar het werkelijke probleem zit. Al deze factoren maken het stellen van een diagnose bij schouderklachten vaak erg lastig.

Oefeningen na een kijkoperatie waarbij direct geoefend mag worden

Op deze video kunt u zien welke oefeningen u mag doen na een kijkoperatie van de schouder waarbij aan u geen bewegingsbeperking is opgelegd, bijvoorbeeld na een slijmbeursoperatie.  Na reparatie van een pees, na een stabilisatie-operatie of na een schouderprothese zal u in de eerste 6 weken veel minder mogen oefenen, omdat er structuren moeten vastgroeien die met hechtingen zijn vastgezet.

Wanneer u gaat oefenen houdt dan de pijn goed in de gaten. Stop wanneer u (te veel) pijn ervaart. Bedenk dat weefselgenezing een biologisch proces is dat niet sneller gaat als u harder oefent. Juist een rustiger tempo voorkomt pijn en terugval.

Nota bene: deze video is uitsluitend bedoeld voor patiënten die direct mogen oefenen. Wanneer u een polysling draagt (bijvoorbeeld na een peesreparatie of een schouderprothese) is deze video niet op u van toepassing.

Laatst bijgewerkt op: 2017-04-03 14:46:19