Rapid Recovery

Herstel na heup- en knieprothese

Rapid Recovery

Eind 2012 is in het Alrijne gestart met Rapid Recovery.  Dit is een revalidatie-programma waarbij er naar wordt gestreeft de patiënt zo snel en optimaal mogelijk weer op de been te krijgen na een nieuwe heup- of knieprothese. Onder andere in Engeland en enkele ziekenhuizen in Nederland zijn hiermee goede ervaringen opgedaan.
Deze methode is inmiddels succesvol geïntegreerd. In de zomer van 2014 vond een symposium plaats dat gewijd was aan Rapid Recovery.
Lees hier de resultaten van de introductie van Rapid Recovery in  het (toenmalige) Rijnland Ziekenhuis getiteld: The Rijnland Experience

Hieronder vindt u een overzicht van het nabehandelingprogramma van Rapid Recovery. Voor extra vragen over Rapid Recovery zie punt 8.

1. Het Alrijne Ziekenhuis gebruikt een zorgprogramma dat optimaal herstel bevordert na een heup- of knieoperatie. Dit Rapid Recovery programma is bewezen goed en veilig, en bestaat uit een nauwe samenwerking en afstemming tussen alle betrokken zorgverleners.

2. Het programma is gericht op snelle en veilige mobilisatie, die direct na de operatie op de verkoeverkamer al start met het bewegen van uw benen. U kan en mag het geopereerde been meteen op de dag van de operatie al belasten met hulp van de fysiotherapeut of verpleging.

3. Tijdens de operatie zorgt de anesthesist voor goede pijnstilling en wordt er door de orthopedisch chirurg een grote hoeveelheid lokale verdoving (Ropivacaïne) ingespoten rondom het operatiegebied. Hierdoor heeft u weinig pijn direct na de operatie.

4. Na de operatie wordt regelmatig aan u gevraagd hoe u zich voelt en of er sprake is van pijn. U mag wel een oncomfortabel gevoel hebben, maar de pijnbeleving mag niet overheersen. Het is belangrijk dat u dit goed aangeeft, zodat de verpleging u eventueel extra pijnstillers kan geven.

5. Op de afdeling gaat u binnen 3 uur na de operatie met behulp van de fysiotherapeut uit bed en loopt u al een paar pasjes op uw kamer. De volgende dag wordt dit verder uitgebreid en mag u onder begeleiding lopen op de gang.

6. De meeste mensen blijven na een prothese 1 nacht in het ziekenhuis. Als het (trap)lopen en de verzorging zelfstandig lukt, volgt de volgende dag ontslag met adequate pijnmedicatie.

7. De fysiotherapeut zal met u doornemen wat wel en nog niet mag na de operatie. Omdat het herstel snel kan verlopen is het belangrijk dat u zich houdt aan de gemaakte afspraken en deze instructies nauwgezet naleeft. Dit om te voorkomen dat de knie overbelast raakt of de heup uit de kom schiet.

8. Vragen kunt u altijd stellen aan alle betrokken medewerkers van de afdelingen orthopedie, anesthesie en fysiotherapie. Ook de ortho-consulenten zijn op werkdagen bereikbaar via de polikliniek orthopedie.
    Voor aanvullende informatie verwijzen wij u naar de patiënten informatiebrochure.

Wilt u nadere informatie over de gebruikte heup- of knieprothese, klik dan hieronder:

Taperloc   Taperloc     Heupprothese
Informatie heupprothese     Informatie heupprothese        Informatie knieprothese

Laatst bijgewerkt op: 17-04-2024