Slijtage van het schoudergewricht

Het kraakbeen van het schoudergewricht kan worden aangetast door slijtage, dit noemen we artrose. Kenmerkend voor artrose is dat de dikte van de kraakbeenlaag afneemt en de botoppervlakken van het gewricht dichter op elkaar komen te zitten. Dit leidt tot pijn, startklachten, kraken en functievermindering. Slijtage van het schoudergewricht wordt omartrose genoemd.

De klachten bestaan uit pijn die u 's nachts uit de slaap kan houden en die verergert bij bewegen van de arm. Vaak is er uitstraling naar de nek, de bovenarm of de hand en zijn er tintelingen in de hand. De pijn wordt met name ervaren in de bovenarm. Door de artrose kan het gewricht stijf worden.

De diagnose is eenvoudig te stellen bij lichamelijk onderzoek in combinatie met röntgenfoto's.

Gezonde schouder  Omartrose: het kraakbeen tussen
 kop en kom is verdwenen

In een vroeg stadium kan gewrichtsslijtage behandeld worden met ontstekingsremmers, fysiotherapie of corticosteroïdeninjecties in het gewricht.
In ernstige gevallen is de enige oplossing het plaatsen van een schouderprothese.

Slijtage van het AC gewricht

Ook het gewrichtje bovenop de schouder kan slijten en pijn veroorzaken. Dit gewrichtje wordt gevormd door het schouderdak (Acromion) en het uiteinde van het sleutelbeen (Clavicula).

De diagnose is relatief eenvoudig te stellen bij klinisch onderzoek in combinatie met röntgenfoto's. Een injectie in het gewrichtje kan behulpzaam zijn bij het stellen van de diagnose.
De klachten bestaan uit pijn die u 's nachts uit de slaap houdt en die verergert bij bewegen van de arm. Met name het volledig heffen van de arm is dan pijnlijk. Vaak is er uitstraling naar de nek en het schouderblad. Bovenhoofdse werkzaamheden verergeren de klachten. Druk bovenop de schouder (bijv. een BH-bandje of schoudertas) kan de klachten uitlokken.

In een vroeg stadium kunnen de klachten behandeld worden met ontstekingsremmers, fysiotherapie of corticosteroïdeninjecties.

Bij blijvende pijnklachten kan met een eenvoudige operatie het probleem opgelost worden. Hierbij wordt in dagopname via een snee boven op de schouder een stukje bot van ongeveer 1 centimeter breed van het uiteinde van het sleutelbeen verwijderd (distale clavicularesectie). Hierdoor maken de uiteinden van het gewricht geen contact meer' Daardoor verdwijnt de pijn en herstelt de mobiliteit in het gewricht. De schouder blijft normaal belastbaar. Wanneer er ook andere klachten bestaan, zoals subacromiale pijn of een peesruptuur, zal het gewrichtje bij voorkeur artroscopisch behandeld worden. In die gevallen is het pijnpatroon uitgebreider met uitstralende pijn in de bovenarm en pijn bij heffen rond 90 graden.

Bij de operatie wordt (maximaal) een centimeter van het uiteinde van het sleutelbeen verwijderd
 (rood gearceerde deel).

Risico’s

Het risico op complicaties bij een distale clavicularesectie is gelukkig klein (<1%). Dit kunnen zijn: infectie, bloeding, voorbijgaande zenuwirritatie, verstijving van de schouder en algemene risico's.
In het Alrijne Ziekenhuis wordt een antibiotica-matje achtergelaten in de opening die ontstaan is tussen de botuiteinden. Dit stimuleert bindweefselvorming en werkt daardoor preventief tegen weer aangroeien van bot. Het bijeffect van een antibiotica-matje is remming van bacteriegroei; zodoende is het risico op infectie vrijwel nul.

Na de operatie kan men snel weer bewegen. De pijnklachten kunnen meerdere weken aanhouden en zakken geleidelijk aan af. De herstelduur is afhankelijk van hoe erg de schouder “ontspoord” is door de aandoening en door het pijn vermijdend bewegen voor de ingreep. Fysiotherapie is raadzaam om het bewegingspatroon van de schouder te herstellen.
Indien er een gecombineerde ingreep wordt gedaan, zoals een slijmbeursoperatie in combinatie met operatie van het AC gewricht, is het revalidatietraject langer.