Niet operatieve behandeling van knieslijtage

In een vroeg stadium wordt slijtage (artrose) van de knie behandeld met conservatieve, niet chirurgische, methoden:

Aanpassing van leefgewoonten

Dit kan inhouden gewichtsafname, overgaan van hardlopen of springen naar zwemmen of fietsen, beperken van activiteiten die de klachten kunnen verergeren zoals traplopen.
Oefeningen kunnen helpen om de mobiliteit en soepelheid te verhogen en zullen tevens de spieren in uw been versterken.
Gebruik maken van hulpmiddelen zoals een stok, goed schoeisel eventueel met inzet stukjes, een steunzool met ophoging of het dragen van een brace kan verlichting geven.
Andere maatregelen kunnen zijn warmte en koude, oefeningen in het water, smeersels of bandages.

Medicijnen en voedingssupplementen

Voor artrose van de knie kunnen verschillende pijnstillers en andere middelen gebruikt worden. Omdat iedere patiënt verschillend is en niet iedereen hetzelfde reageert op medicijnen, zal de orthopedisch chirurg deze specifiek per patiënt voorschrijven.

Ontstekingsremmende medicijnen (NSAID's)

Voorbeelden zijn diclofenac, naprosyne, ibuprofen, movicox. Maar er zijn nog vele anderen namen van ontstekingsremmende medicijnen. Al deze medicijnen kunnen de pijn en de zwelling van het gewricht verminderen.
Ook bij artrose en gewrichtsontstekingen door rheumatoïde artritis zijn deze medicijnen effectief. Speciale medische behandelingen voor rheumatoïde artritis worden echter meestal door de reumatoloog ingesteld.

Glucosaminesulfaat en chondroïtinesulfaat

Met name de laatste tien jaar is hierover meer bekend geworden door wetenschappelijk onderzoek. Deze middelen lijken vooral effect te hebben bij de beginnende vormen van artrose. Het effect bij volledige artrose (kaal bot) is niet voorspelbaar maar lijkt logischerwijs niet heel groot. Er bestaan aanwijzingen dat deze middelen een positief effect hebben op de klachten van artrose. Bij welke mate van artrose en in welk gewricht dit zinvol is, is nog niet uitgekristalliseerd. Indien u wilt weten of deze middelen bij u werken is het advies dit 3 maanden te proberen. Is er dan geen effect, dan is verder gebruik niet zinvol. Vis-olie, omega 3 & 6, zou mogelijk ook een gunstig effect hebben.

Injecties

Corticosteroïden injectie

Corticosteroïden zijn bijnierschorshormonen die gebruikt kunnen worden als krachtige ontstekingsremmers. Door middel van een injectie worden deze in het gewricht gespoten. Ontstekingsresacties bij artrose kunnen hiermee de kop ingedrukt worden.

Hyaluronzuur injectie

Hyaluron is een product dat van nature in het menselijk lichaam voorkomt. Het is vooral te vinden in het gewrichtsweefsel en de gewrichtsvloeistof. Dit lichaamseigen hyaluron werkt als een smeermiddel en als een schokdemper in de gewrichtsvloeistof van een gezond gewricht, zoals een kniegewricht. Artrose ( slijtage ) in het kniegewricht vermindert deze werking. Indien u niet in aanmerking komt voor een andere behandeling die het probleem zou kunnen verhelpen, kan een injectie met hyaluronzuur een oplossing zijn.
Het doel van de injecties met hyaluronzuur is om de pijn in uw kniegewricht(en) te verminderen. De mate waarin de pijn vermindert en hoe lang die vermindering duurt, verschilt per patiënt. Bij het grootste deel van de patiënten die een hyaluronzuur injectie in de knie hebben gekregen neemt de pijn voor zo'n 60-70% af!

Orthopedisch chirurgen zijn steeds op zoek naar nieuwe methoden om artrose van de knie te behandelen. Nu lopende onderzoeken zijn gericht op nieuwe medicatie, kraakbeen-transplantaties en andere middelen om de voortgang van artrose te verminderen.

Laatst bijgewerkt op: 28-03-2024